3 آبان 1401 توسط مائده فقیهی 0 دیدگاه

هر آنچه در مورد باربری بین المللی باید بدانیم

اولین روش جابه‌جایی  و باربری بین المللی، حمل کالا از طریق راه‌های زمینی بوده و کم‌کم با رشد جمعیت، پیشرفت تکنولوژی، نیازهای بشر و… خدمات و شیوه‌های جابه‌جایی متفاوت‌ و گسترده شد. در حال حاضر بنا بر نوع بار، وزن، ابعاد و… به هر روشی که کارفرما بخواهد می‌تواند کالای خود را ارسال به هر کجای این کره خاکی بخواهد ارسال کند.

حمل‌و‌نقل زمینی در باربری بین المللی نسبت به سایر راه‌های جابه‌جایی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است و همچنین خدمات  بیشتری کارفرما دریافت می‌کند. صنعت حمل‌و‌نقل  و باربری بین المللی نقش مهمی در اقتصاد کشور‌ها دارد و درآمد اکثر کشورها به این صنعت وابسته است. حمل‌و‌نقل از طریق راه‌های جاده‌ای به سه دسته درون‌شهری، بین‌شهری و بین المللی تقسیم می‌شود.

باربری از ایران به کشور دیگر با باربری بین المللی گل بار

جابه‌جایی درون شهری

برای باربری درون شهری بیشتر از ماشین‌های سبک استفاده می‌شود و مسافت مبدا تا مقصد این جابه‌جایی نسبت به نمونه‌های دیگر کم‌تر است.

جابه‌جایی بین شهری

باربری بین شهری برای حمل بار به خارج از شهر صورت می‌گیرد و تقاضای ماشین  برای این مسافت عموما انواع نیمه سنگین است. شرایط این جابه‌جایی تا اندازه‌ای متفاوت‌تر از درون شهری است مثلا اگر بار شما اثاثیه منزل باشد شما در مبدا با یک شرکت کار می‌کنید در مقصد با شرکت دیگر، برای جابه‌جایی بین‌شهری شرایط بسته‌بندی متفاوت‌تر و اصولی‌تر انجام می‌شود. در این نوع جابه‌جایی بیمه‌نامه و بارنامه از واجبات کار است.

هر آنچه در مورد باربری بین المللی باید بدانیم

باربری بین المللی

در باربری بین المللی انواع خودروهای سنگین مورد استفاده قرار می‌گیرد، مسافت مبدا تا مقصد بسیار طولانی است، زیرا جابه‌جایی از یک کشور به کشور دیگر انجام می‌گیرد. شرکت‌ها با گمرک در ارتباط هستند و درخواست جابه‌جایی بین المللی بیشتر مخصوص تاجران است که از یک کشور محصولی خریداری می‌کنند و یا از کشور خود صادر می‌کنند.  به دلیل مسافت طولانی بیشترین هزینه را باربری بین المللی دارد و شرکت‌های باربری بین المللی با تاجران و صادر کنندگان در ارتباط هستند.

تعریف باربری بین المللی

همان طور که توضیح دادیم نقل‌و انتقال در شرکت‌های باربری به سه مسافت تقسیم می‌شوند. باربری بین المللی در میان این تقسیمات جابه‌جایی از مسافت بیشتری برخوردار است. جابه‌جایی از یک کشور به کشور دیگر را جابه‌جایی بین المللی می‌گویند و کالا‌ها شامل هر چه که فکرش را بکنید می‌شود.

این نقل‌ و انتقالات را افراد خودشان نمی‌توانند انجام دهند در این میان باید واسطه‌های باشند که امکانات و تجهیزات مورد نیاز را داشته باشند. شرکت‌های باربری بین المللی همان واسطه‌های هستند که از طریق جاده‌ای به این امور رسیدگی می‌کنند. این نوع باربری با نام ترانزیت نیز شناخته می‌شود. بدون شرکت‌های باربری بین المللی صادرات و واردات کالا به معنی گسترده امروزی وجود نداشت.

جا به جایی و حمل صفر تا صد بار به خارج از کشور

انواع حمل و نقل بین المللی

به طور کلی برای جابه‌جایی بار و کالا به کشورهای دیگر از ۴ روش این فرآیند امکان‌پذیر است مانند حمل‌و‌نقل هوایی، حمل‌و‌نقل جاده‌ای، حمل‌و‌نقل زمینی، حمل‌و‌نقل دریای. حمل‌و‌نقل زمینی بین المللی به دو روش تقسیم ‌می‌شود که شامل حمل‌و‌نقل کریر، حمل‌و‌نقل فورواردی می‌شود.

·         حمل و نقل کریر

به این صورت است که  شرکت خودر‌‌وهای مخصوص جابه‌جایی را در اختیار دارند. این شرکت‌ها موظف هستند فاکتورهای مورد نیاز جابه‌جایی بین المللی را فراهم سازند که شامل صدور راه‌نانه‌، بیمه‌نامه، دو پاساژ و سایر موارد مورد نیاز است که باید بدون نقص انجام شود. یکی دیگر از وظایف این شرکت ارائه اسناد کالای مربوط به گمرک است، زیرا بارهای بین المللی باید برای ورود و خروج با اداره گمرک هماهنگ باشند و هماهنگی لازم را سازمان مربوطه انجام می‌دهد.

·         حمل‌و‌نقل فورواردر

شخص یا شرکتی در مقابل هزینه که خودشان تعیین می‌کنند کارهای حمل از یک کشور به کشور دیگر را فراهم می‌سازند. این شرکت‌ها مسئولیتی در قبال بار را برعهده ندارد و در واقع یک رابطه هستند که با نام کارگزار نیز شناخته می‌شوند‌.

قوانین باربری بین المللی

همان طور که می‌دانید رد و بدل کردن کالا میان دو کشور با نام جابه‌جایی بین المللی یا باربری بین المللی شناخته می‌شود که قوانین و مقرارت خاص خودش را دارد در این میان بیشترین اهمیت را قوانین کشور مقصد دارد. برای آن که کالاها هدفمند و قانونمند به مقصد برسد قوانینی هر کشور وضع کرده است مثلا کشور ایران در واردات مشروبات الکلی ممنوعیت دارد و چنین بارهای از گمرک کشور عبور نمی‌کند.

شخص یا شرکتی که حوزه فعالیتش مربوط به باربری بین المللی می‌شود باید قوانین مربوطه را بداند تا دچار مشکل نشود. همان طور که باربری داخل کشور قوانینی دارد باربری کشورهای دیگر هم دارای قوانین است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنم‌.

  • مشخصات فرستنده و گیرنده باید کاملا ذکر شود.
  • یکی‌دیگر از قوانین باربری بین المللی ذکر دقیق و کامل مشخصات بار است.
  • شرکت یا شخصی که بار را دارد حمل می‌‌کند تعهداتی دارد که موظف است آن‌ها را انجام دهد و باید ذکر شود.
  • مسیری که قرار است ماشین آن را طی کند تا به مقصد برسد باید مشخص شود.
  • این مورد باید ذکر شود که هزینه بار چگونه پرداخت می‌شود.

قوانین باربری بین المللی بیشتر از آن چیزیست که در این مقاله ذکر کرده‌ایم.

انواع بسته بندی برای ارسال بار به خارج از کشور

بیمه باربری واردات و صادرات

شرکت‌های بازرگانی و تاجران برای صادر و یا وارد کردن کالاهای خود از بیمه‌نامه استفاده می‌کنند این مورد برایشان حائز اهمیت است زیرا مسافت بسیار طولانی است و در جاده احتمال وقوع هر نوع حادثه‌ای وجود دارد.

بیمه نامه ترانزیت

مبدا و مقصد دو کشور دیگر هستند و فقط صرف اینکه بار از کشور ایران باید عبور کند باید بیمه‌نامه یا پروانه‌ای صادر می‌شود.

باربری بین المللی گل بار

در این مقاله شما با باربری بین المللی  و ویژگی‌های آن آشنا شدید. اگر در این خصوص سوالی دارید می‌توانید با باربری گل بار تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در این زمینه راهنمایی کنند تا به ساده‌ترین شکل ممکن کالا خود را به خارج از کشور ارسال کنید.

درباره مائده فقیهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *